fredag den 13. maj 2011

Hejsa, min familie er lavet af papmache, og min gudfar hedder Don Corleone.

- den moderne families indviklede familierelationer og det diffuse familiebegreb.


Fra strøtanke til tankestrøm: 
Familie rimer på vanilje. Et tilfælde? Måske. Og vanilje rimer på familietræ. Okay, ikke helt, men om ikke andet så leder det mig videre til noget, der slog mig forleden dag: familietræet er forældet i forhold til den moderne skilsmisse familie, hvor træ er erstattet af papmache. Konstruktionen af en familie, er i det aktuelle Danmark, ofte mange-grenet og kompleks. Måske snarere som en lyngbusk end et træ. Eller en dronningebusk. Eller måske en lille fræk bøllebusk (og ja, det er der faktisk noget, der hedder: http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8lle-sl%C3%A6gten). Men det var vidst også et sidespring. Jeg efterhiger, gennem lidt skrublerier og skriblerier, at komme tættere på noget essentielt når man taler om den moderne danske familie: Er tapetklister lige så tykt som blod, og er kærlighed blodsbestemt?

Hvis vi antager, at tapetklister er ligeså tykt som blod, altså ikke bogstaveligt, men metaforisk, så betyder det at diverse pap-familierelationer, er ligeså betydningsfulde som de blodsbestemte. Både pap-lillesøster, pap-storebror, pap-marsvinet Stella, delefisken Kaj, pap-mor og pap-far. Familien ville ikke længere være en intimfest på Amager, men snarere en halvfyldt Kb-hal til en Aqua koncert (det skal lige siges, at det på ingen måde skal lyde negativt. Tværtimod. Aqua-Lene er herrelækker). For at se på hvordan det er blevet sådan, vil jeg nu, på en kortfattet facon, kigge på den familiemæssige udvikling.

Fra en beståen af whisky og røde bøffer til papmache: 
Der er løbet meget vand under broen siden, en mand var noget, der var lavet af ren og skær stål, whisky og røde bøffer, og en kvinde var gjort af god madlavning og en hvepsetalje. Nu kan både mænd og kvinder risikere at være kreeret af pap. Og delefisken Kaj kan risikere at gå ned med stress, fordi den hverken kan nå at finde fodfæste hos den ene eller den anden familie (og jaja. Jeg ved da godt, at en fisk ikke har nogle fødder, og dermed aldrig kan finde fodfæste, men alligevel).

Den familie vi selv vælger: 
Familien er, i takt med samfundsudviklingen, blevet et diffust begreb. Der er sket en del, siden Helmer sagde til Nora: ”Du est en kvinde” i ”Et Dukkehjem” af Henrik Ibsen. Kvinden er blevet selvforsørgende, og er dermed ikke nødsaget til at blive i et ægteskab, hvor kærligheden er i koma. Derudover er familien heller ikke livsnødvendig i dag for den individuelle overlevelse. Det skyldes at vi lever i et velfærdssamfund, som både fungerer som et sikkerhedsnet, og giver frit valg til egen livsvej (ok, nok ikke helt frit valg. Jeg tror næppe at staten vil støtte ninja- uddannelser, men næsten.). Det faktum at familien ikke er et overlevelsesvilkår, tror jeg er grunden til, at mange unge omtaler deres venner, som den familie de selv har valgt. Det er ikke længere nødvendigt, at Erling skal overtage faderens hesteskobiks, for at kunne tjene til dagen og vejen. Og derfor kan ens allernærmeste i dag, lige såvel være tætte venner som blodsbestemt familie.

I am your father Luke: 
Måske er det også derfor, det er blevet så populært at angive sine venner som forældre, giftepartnere, søstre eller døtre på sitet Facebook. Såfremt at Luke Skywalker havde Facebook profil, så kunne han også angive Darth Vader som hans far... Eller.. han er jo faktisk hans fa.. og desuden var de vist heller ikke særlig gode venner...glem det. Dårligt eksempel.

Min gudfar hedder Don... Don Corleone: 
Skønt, det er drønhamrende fornøjeligt at ’lege’ sig frem til familiemæssige relationer som ikke nødvendigvis har noget med blodsbånd at gøre, så er det altså set og gjort før. Mafiaen har gjort det længere tid, end Facebook har eksisteret: ” Don't wanna get mixed up in the family business? ha?” – et lille citat fra ”Godfather” instrueret af Francis Ford Coppola. Men det var vist endnu et sidespring.

Summasummarum er, at den moderne familie er svær at definere. Familiebegrebet har ændret sig i takt med samfundet. Mange moderne familiers konstruktion er mere kompleks, end den traditionelle 50’er families. For at svare på mit undersøgende spørgsmål, så tror jeg ikke der er et endegyldigt svar. Kærlighed er ligeså svært at definere, som familie er i dag. Og jeg tror at kærligheden til venner eller pap-familie i nogle tilfælde, kan være ligeså stor og inderlig som kærligheden til den blodsbestemte familie. Personligt har jeg en familie, der er forholdsvis traditionel, og sagtens kunne passe ind i familietræets oprindelige form, men jeg havde også elsket den, hvis den havde været i buskform eller af pap.

Michelle Funch is over and out.
P.s. Min mor hedder Stig Tøfting, og min far var den første hund på månen.... altså på Facebook.

2 kommentarer: