lørdag den 8. oktober 2011

Jeg er en rigtig mand

- Kvinder og mænd
 
Kasser (ikke de frække af slagsen):
Seksualitet: Hetero
Status: I et forhold
Køn: Kvinde

Ovenstående, det er mig. Jeg bor i kasser. Altså ikke som i kasser på hovedbanegården med hullede bukser og en bajer i hånden, men som i kategorier. Vi er proppet ind i samfundsbetingede systemer og kasser, som bidrager til vores selvforståelse og forståelsen af andre. Jeg er en kvinde. Det er en kasse, fyldt med hvad der forventes af en kvinde.

Det er de færreste der sætter spørgsmålstegn ved deres kasser (...stadig ikke de frække). Min generelle opfattelse er at man accepterer sin kasse-identitet, og måske tænker man endda slet ikke over den. Jeg mener det er nødvendigt at stille sig kritisk.

Jeg synes det er interessant at kigge på kassen kvinde/mand. Rent fysisk er der noget med nogle babelutter og en trold – ergo er vi ikke fysisk lig hinanden. Men hvad med rent mentalt? Er mænd fra Mars, og kvinder fra Venus (og tro mig jeg er også træt af mig selv, fordi jeg bruger den gennemslidte trælse titel...), eller er vi forskellige fordi, vi har fået at vide, vi er forskellige?

Sussi og Brian – en lille finurlig fiktiv historie:
Sussi leger med sin dukke, mens Brian slås og leger med sin hammer af skumgummi. Men hvad kom først? Leger Sussi med en dukke, fordi hun føler sig som en pige, eller føler hun sig som en pige fordi hun har fået en dukke og lege med?

'Hen' skal ikke slå 'hen', ellers kommer 'hen' hen i skammekrogen:
I Sverige er der en børnehave der har droppet ’han’ og ’hun’ begreberne og udskiftet dem med fælleskønnet ’hen’, (http://www.bupl.dk/bupl/content.nsf/05A493CAC0F77C45C125767F004BF3D9/16A24732F4F742FBC12578BD003FFF9B), for at forhindre at børnene i højere grad, bliver et mentalt produkt af samfundets kasser og systemer, end de er i forvejen,

X:
Jeg synes at fænomenet at være transseksuel er spændende. Transseksuelle bryder både med det fysiske køn og med det socialt konstruerede køn. I dag har transseksuelle mulighed for at markere deres køn som et x, frem for kvinde eller mand i deres pas (http://www.transdanmark.dk/news.php?readmore=225). Xet gør at de transseksuelle ikke bliver sat i en bås, de ikke føler de hører til i, og løfter dem samtidig over kategoriseringen af køn.

Selvom jeg stiller mig kritisk, så vil jeg ikke gøre mig klog på, om kønnet er socialt konstrueret, og om jeg er en kvinde, fordi jeg er født sådan, eller fordi jeg er blevet holdt på en bestemt måde som barn, leget med dukker, fået kjole på, blevet belønnet med komplimenter for at gå med makeup og stiletter senere, og fået ros for karaktertræk som omsorg og empati. Hvis jeg havde haft en tissemand og en gravko da jeg var barn, var jeg måske blevet en rigtig mand.


- Michelle Funch.


1 kommentar:

  1. Synes den svenske institution er en katastrofe. Ligemeget hvordan man vender og drejer det, er den første identitet, man skaber for sig selv, sin kønsidentitet. Resten kommer først langt senere i livet, og dét er i konstant udvikling. At tage noget så essentielt fra børn gør mig så edderspændt rasende, at jeg har lyst til at give samtlige idealister bag den største røvfuld nogensinde.
    Det er ikke kun ofring af børn for ideologiens skyld, det er også historieløst. Erhardt Money, en stor 70'er kønsforsker og -psykolog, er kendt for et case study om drengen/pigen David Reimer http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer, netop bygget på ideologi. Læs selv. Det er frygtindgydende. At kaste sig ud i at skabe en institution som den i Sverige uden at tage højde for så åbentlys bevismateriale som dette studie burde være ulovligt. Det er ligeud at spille hasard med disse børns identitetsudvikling.
    Det er på nuværende tidspunkt generelt accepteret blandt kønsforskere, at vores køn ikkun er et spørgsmål om kønsorganer + miljøskabt identitet, men også er præ-determineret af den mængde testosteron, ens babyhjerne bliver udsat for i livmoderen. Hvordan det helt præcist kommer til udtryk er vel individuelt etc - og ja, også påvirket af sociale normer - men det har en overvældende indflydelse på, hvorvidt man dreng eller pige, rent mentalt.

    SvarSlet